ردیف

نام و نام خانوادگی:                               آزمون درس املای فارسی سال دوّم راهنمایی-خرداد91                            سری الف

 تاریخ آزمون:                                              مدرسه ی راهنمایی  تندگویان                                                       زمان آزمون: 25 دقیقه

بارم

1

واژه ی مناسب را در جای خود قرار دهید

(معمور- مأمور- الم- عَلَم)

الف-هم کارگهی همچو زمین ساخته ...........                           ب-من چه دلگیرم....... و دردها که در دل دارم

ج-دانش آموزان ......... دانش را برافراشته اند                          د-امیرکبیر،شخصی را ......... کرد تا مردم تهران،آبله کوبی شوند.

2

2

با هر یک از ترکیب ها و واژه های زیر جمله بسازید

امثال و حکم:

شعار جمعیّت:

راه طولانی:

نواقص:

2

3

در متن زیر 4 غلط املایی وجود دارد.آن ها را بیابید و سپس اصلاح نمایید

همه ی مساعلی که بین جمعیّت بحس می شود،همین طور است.تشطّط آرا و اقراض گوناگون و نظریّات ناموافق نتیجه ی خوب نمی دهد... ................          .................       ..................         ..................

2

4

املای کدام گزینه با توجّه به معنی،  نادرست است

الف- فغان:غوغا¨                  ب- ثنا:ستایش ¨                    ج- رجحان:برتری ¨                       د- عرسه:میدان ¨

5/0

5

صحیح و غلط بودن عبارات زیر را مشخّص کنید

الف-تمرکز و دقّت هنگام نوشتن املا،امکان درست نوشتن کلمات را افزایش می دهد   .................

ب- کلمات"رازی،رضا و رضایت"با هم، هم خانواده اند.               ...............

ج- «هور به معنی فرشته و حور به معنی خورشید» است.             ................

د-در نوشتن املا،بهتر است از خطّ تحریری شکسته استفاده شود    ..................

2

6

در کدام مصراع واژه های مترادف،ودر کدام یک،واژه های متضاد وجود دارد.

الف-گرچه در کسب هنر رنج و تعب می باید: ..................                  ب- محک خالص کافر زمسلمان ادب است:................

ج-خاطرت یک سره از رنج و غم آزاد شود:................                         د-فرق مابین بنی آدم و حیوان ادب است:.................

1

7

در کدام گزینه غلط املایی وجود ندارد

الف- سرانجام پاییز هم مانند دیگر فصل ها،با طبیعت وداع می کند¨

ب- اصل در خوردن آن است که لقمه ی هلال باید¨

ج- این ایرانی پرشور نامه ای به مرجأ تقلید نوشت¨

د- نضام آفرینش را به هم زده و خطای بزرگی را مرتکب شده ایم¨

5/0

 

 

 

 

متن املای سال دوّم راهنمایی-خردادماه 91

      شکسپیر می گوید:«روزگار دریایی است که کشتی زندگانی ما بر روی آن به سوی ساحل مقصود می رود.این دریای بزرگ،همیشه در جزر و مد است.اگر امروز آرام باشد،مسلّماً فردا توفانی خواهد شد;بنابراین وقتی آرام است،فرصت را غنیمت بشمارید.بسا اشخاص که در نتیجه ی غفلت از گذر عمر استفاده نکردند و به اعماق این دریا فرو رفتند».

امروز نوجوانان شاداب و با ایمان و جوانان سرزنده و پاک آیین میهن اسلامی،همانند قلل استوار و پایدارند که مایه ی عزّت و افتخار نسل های امروز و فردایند و سیمای وطن را به زیور و شکوه و خلّاقیّت و نوآوری می آرایند و به لطف خداوند بزرگ در همه ی عرصه ها و میدان ها پرچم ایران اسلامی را با سرود سرفرازی و آزادمنشی برخواهند افراشت.

     میرزا ابوالقاسم فراهانی توانایی عجیبی در حفظ اشعار و مطالب داشت.اگر شعری را تنها یک بار برای او می خواندند،آن را به طور کامل حفظ می کرد.همین باعث شده بود که پدربزرگش میرزا محمّد خان که خود شاعری سرشناس در شیراز بود،نوه اش را به همراه خود به مجالس شعرا ببرد.

     یکی را از حکما شنیدم که می گفت:«هرگز کسی به جهل خویش اقرار نکرده است مگر آن کسی که چون دیگری در سخن باشد،هم چنان تمام ناگفته،سخن آغاز کند»

ایرانیان در بهاران،خاصّه هنگام عید ملّی و باستانی نوروز،ظرف هایی پوشیده از سبزه درست می کنند که مشاهده ی آن چشم را نیرو و دل را نشاط می بخشد.

یکی از آسیب های جددّی جامعه ی ماشینی و آراسته به علم و فنّ و رایانه،استفاده ی نابه جا و نسنجیده از امکاناتی است که فراهم آمده است.گویی هر یک ابزاری شده اند تا ما را از هویّت اصلی خویش،دور سازند.